Jogurt naturalny

Według danych historycznych ojczyzną jogurtów są tereny Kaukazu. To właśnie tam doceniono orzeźwiający smak fermentowanego mleka. Wówczas fermentacja mleka miała charakter spontaniczny – nie było wiadomo, jakie bakterie są za nią odpowiedzialne. Po prostu w zależności od naczynia do fermentacji – np. gliniany dzban czy skórzana sakwa – uzyskiwało się smak i gęstość jogurtu. Był on również popularny w Bułgarii, a sama nazwa pochodzi prawdopodobnie od tureckiego „ya-urt”, co oznacza po prostu „kwaśne mleko”. Dziś, po odkryciach w dziedzinie mikrobiologii, rozróżniamy szczepy odpowiedzialne za fermentację jogurtową, a produkcja jogurtu to proces ściśle określony normami prawnymi.

Wśród dostępnych na rynku jogurtów możemy wyróżnić jogurty naturalne, czyli jogurty niesłodzone i bez dodatków (na przykład owoców czy zbóż). Takie jogurty, choć może nie mają szczególnych walorów smakowych, posiadają wyjątkowe wartości odżywcze. Większość z nas sięga jednak częściej po pełne słodyczy owocowe jogurty.

Wyjątkowo korzystne dla zdrowia jest spożywanie tak zwanych jogurtów probiotycznych, które od innych różnią się tym, że wzbogacone są o dodatkowe szczepy bakterii, odpowiedzialne między innymi za regulację flory jelitowej. Dlatego osobom z nadwagą szczególnie polecana jest jogurtowa dieta, która nie tylko jest skuteczna (jogurty zawierają niewiele kalorii), ale i smaczna i zdrowa.

Jogurt możemy także z powodzeniem przygotować w domu, dzięki czemu zaoszczędzimy pieniądze. Przygotowanie jogurtu zajmuje niewiele czasu i nie wymaga od nas szczególnych umiejętności kulinarnych. Wystarczy umieć zagotować mleko. Domowy jogurt naturalny jest z całą pewnością zdrowszy i smaczniejszy, nie zawiera bowiem tylu substancji konserwujących. Możemy śmiało przechowywać go w lodówce do dwóch tygodni i podawać z różnymi dodatkami, a także używać w kuchni (jako bazę sosu sałatkowego, czy też do zupy zamiast śmietany).

Jeśli zastanawiamy się, który jogurt będzie dla nas bardziej odpowiedni – naturalny czy owocowy – najlepszym rozwiązaniem będzie przygotowanie domowego jogurtu i dodanie do niego na przykład utartych truskawek. Jeśli jednak nie musimy dbać szczególnie o linię, warto pokusić się o kupno słodkiego jogurtu z owocami. Dla zachowania równowagi możemy dodać do niego trochę musli.